מגבעה חשופה לישוב פורח הדפס שלח לחבר
בניטו רונן   

מבני הציבור

בתחילת שנות השישים החלו להגיע לקיבוץ כספי הפיצויים. לפי החלטות הקיבוץ, נצברו כספים אלה בקרן "נצחות" שחלק ממטרותיה הוגדרו מראש כבניית מבני ציבור. הוחל בתיכנון השטחים הציבוריים במרכז הקיבוץ, ותוכנן המתאר הנוכחי, הכולל בתוכו את המועדון לחבר, פינת ההנצחה, אולם התרבות, חדר האוכל ומחסן הבגדים. במרכז השטח תוכננה רחבה ענקית שיועדה להתכנסויות גדולות. מרכז ציבורי זה נבנה בהדרגה והוא מתפקד עד היום.
המבנה הראשון היה המועדון לחבר, הכולל בתוכו גם "חדר נצחות" וחדר קריאה.הקמתו לוותה בדיונים רבים. ההצעה לבנייה בבטון חשוף, אשר היתה באותה תקופה חידוש ארכיטקטוני אורבני המיובא מאירופה, עוררה סערת רוחות בין החברים. היו רבים שהתנגדו לסגנון המודרני ווביקשו לבנות מבנה מסויד ובעל רעפים בסגנון כפרי, כפי שזכרו מימי ילדותם. גם קישוטי הקירות שהוספנו בסגנון אמנות מודרנית עוררו התנגדות. זכורה לי אפיזודה – לפי הצעתו של שרגא ווייל הזמנו פסל מופשט עשוי ברזל אצל האמן סעידי מכפר מנחם. עם הצמדתו לקיר המועדון החיצוני, הקימו גתה ומסגרים נוספים פסל עשוי מגרוטאות המסגרייה, והציבו אותו כאקט הפגנתי ברחבת חדר האוכל. במשך שבועות התנהל ויכוח אמנותי מעל דפי "ביתנו" בענין הפסל של סעידי והפגנת הנגד. את החצר הפנימית של המועדון מעטרת אבן ריחיים ענקית מעתיקות קקון, אשר שרגא דאג לקבל את אישור אגף העתיקות להצגתה במועדון, כמוצג רשמי השייך למדינת ישראל.
ulam-dining_gut.jpg
אולם התרבות הוקם בשנות השישים ומומן כולו מכספי הפיצויים. לשם תיכנונו קוימה תחרות אליה ניגשו שלושה אדריכלים. הזוכה, יצחק מור (חניך השומר הצעיר בקושיצה) תיכנן בניין ששימש את הקיבוץ במשך שנים רבות כמבנה רב תכליתי לאירועים, חגים, תערוכות, סרטים והצגות, ועידות תנועה ומפלגה. הקיר בחזית שגובהו 15 מ', כמו גם אלמנטים נוספים במבנה כמו הקיר החיצוני של חדר ההקרנה, עוצבו ע"י שרגא ווייל. הפעם קיבלו חברי הקיבוץ בהבנה את קירות הבטון החשופים, שהתנשאו כחרטום ספינה מעל לצמרות העצים, והפכו לסמלו התרבותי של הקיבוץ.
חדר האוכל החדש תוכנן ע"י המחלקה הטכנית של הקבה"א שצברה ניסיון רב בתחום. הוא מומן בחציו ע"י "קרן הנצחות". בעיצוב חדר האוכל ניכרו בכל פינה טביעות אצבעותיהם של חברי הקיבוץ שרגא, ניצה עמירם ומשה גלנצמן. הקמת חדר האוכל סיימה למעשה את עיצוב מרכז החיים הבנוי של חיי התרבות והחברה בהעוגן.

צילומים: יעקב גוטרמן